Tämän kanssa voi lukea rinnakkain Rami Nummen kirjoittamaa arvostelua kauan sitten toimittamastani kirjasta Pohjoisamerikkalaisia lännenkirjailijoita (BTJ 2005) täältä, Länkkäriseuran Ruudinsavu-lehden blogista. Kirjaan tein pidemmän lännenkirjallisuuden historian, toivon että se joskus löytää paikkansa jostain lajityyppikirjallisuutta käsittelevästä artikkelikokoelmasta.
Lännenkirjallisuuden historia
Lännenkirjallisuudessa erotetaan usein toisistaan niin
sanottu populaari länkkäri ja vakava, taiteellinen länkkäri. Edellinen on usein
seikkailullisempaa ja sijoittuu Yhdysvaltain 1800-luvun loppuun, kun taas
vakava, taiteellinen lännenkirjallisuus voi sijoittua vaikkapa 1600-luvulle tai
nykyaikaan eikä sen pääosassa ole seikkailu.
Kummatkin syntyivät kuitenkin samaan aikaan, käytännössä
saman kirjailijan teoksissa. Amerikkalaisen kirjallisuuden klassikko James
Fenimore Cooper loi edellytykset kummallekin 1800-luvun alussa kirjoittamillaan
teoksilla, joista tunnetuimmat ovat Nahkasukka-sarjaan kuuluvat kirjat, kuten Viimeinen
mohikaani (1826) ja Ruohoaavikko (1827). Cooperin teokset kuvasivat ristiriitaa
luonnon ja sivilisaation välillä, mikä on ollut vakavan lännenkirjallisuuden
keskeinen teema, mutta populaari lännenkirjallisuus sai niistä myöstä monia
tärkeitä asioita, kuten sankarin ulkoisen kuvauksen ja juonet.
Cooperin jälkeen populaari lännenkirjallisuus syntyi
paljolti Euroopassa, sellaisten kirjailijoiden kuin englantilaisen Mayne
Reidin, saksalaisen Karl mayn ja ranskalaisen Gustave Aimardin toimesta. Samaan
aikaan Yhdysvalloissa ilmestyi lukuisia ns. dime noveleita eli kymmenen senttiä
maksaneita vihkoja, joissa seikkailivat rajaseudun naamioidut sankarit ja
puoli-intiaanit metsästäjät, kuten Edward S. Ellisin Nopsajalka. Cowboyt eivät
olleet näissä kirjoissa minkäänlaisia sankareita. Tärkeimpiä sankareita olivat
Young Wild West ja Deadwood Dick, samoin Buffalo Bill, jonka loi itsekin
Villissä Lännessä seikkaillut Ned Buntline William Codyn juttujen pohjalta. [Alla olevassa kuvassa on tunnettu myöhempien aikojen pulp-lehti, jonka ehkä nimensä takia helposti sekoittaa näihin dime noveleihin; kyse on kuitenkin historiallisesti ja julkaisupoliittisesti aivan erilaisesta ilmiöstä. En nyt vain enää jaksa etsiä ja postata kuvaa oikeasta dime novelista. Pulp-lehdistä alempana.]
Vakava lännenromaani syntyy lopullisesti vuonna 1902, kun
ilmestyy Owen Wisterin Virginialainen. Romaania on pidetty nimenomaan
realisminsa takia käänteentekevänä kirjana. Lisäksi se teki lopultakin
cowboysta lännenfiktion tärkeimmän sankarin.
Yksi edellytys lännenkirjallisuuden synnylle oli se, että Villin
Lännen aikakausi oli katsottu päättyneeksi. Ei ollut enää syytä valloittaa
Länttä, vaan siitä saattoi jo kirjoittaa historiana, elettynä menneisyytenä. Historioitsija
Frederick Jackson Turner oli vuonna 1893 sanonut että rajaseutua ei enää ole.
Wisterin jälkeisiä vakavia lännenkirjailijoita olivat
1920—1930-luvuilla mm. Eugene Manlove Rhodes, Harvey Fergusson ja Conrad
Richter (The Sea of Grass, 1937). Samaan aikaan myös intiaaneja alettiin
kuvata realistisemmin kuin aiemmin, esimerkkinä voi mainita vaikkapa Edgar Rice
Burroughsin, jonka intiaaneja sympatisoivat romaanit Intiaanipäällikkö
ja Intiaanipäällikön kosto ovat ilmestyneet suomeksikin. Myös naiset
tulivat lännenkirjallisuuden sankareiksi, esimerkiksi Willa Catherin
romaaneissa (Antonia ystäväni, 1918).
Samaan aikaan Wisterin jalanjäljissä syntyy myös
pulp-lehtien eli kioskikirjallisuuden Villi Länsi. Pulp-lehdet olivat lähinnä
Yhdysvalloissa ja Englannissa julkaistuja halvalle paperille painettuja lehtiä,
joissa julkaistiin suurimmaksi osaksi pelkästään fiktiota. Tätä lehtiin
kirjoittivat monenlaiset senttarit, joko kymmeniä novelleja kuukaudessa takovat
ammattilaiset tai muutamaan tarinaan jäävät kokeilijat.
Lehdet oli tarkoitettu luettavaksi yhden kerran ja sitten
heitettäväksi pois. Osa kirjallisuudesta olikin tyystin unohdettavaa, mutta osa
on kuitenkin saanut klassikon aseman. Ylipäätään on tunnustettu, että monet
pulp-lehtien kirjoittajat käsittelivät vaikeita asioita monipuolisesti, vaikka
heidän tarinoissaan korostuikin toiminta.
Pulp-lehtien aikakausi olivat 1910-1950-luvut ja niiden
kultakausi olivat 1920-1940-luvut. Toisen maailmansodan jälkeen tulleet uudet
viihdytysvälineet, televisio ja sarjakuvat, veivät niiltä lukijat ja ne
muuttivat muotoaan tai lakkasivat kokonaan. Pulp-lehtien tärkeitä
lännenkirjailijoita olivat muun muassa Clarence Mulford, joka loi Hopalong
Cassidyn, Max Brand, joka oli yksi tuotteliampia lännenkirjailijoita, sekä
Ernest Haycox, joka kirjoitti myös vakavampaa lännenkirjallisuutta. Myös Zane
Grey kuuluu enemmänkin populaarin lännenkirjallisuuden piiriin, vaikka hän ei
juurikaan kirjoittanut pulp-lehtiin. Myös Louis L’Amour aloitti uransa
pulp-lehdissä jo 1930-luvulla.
1950-luvulla pokkarit, pehmeäkantiset taskukirjat,
korvasivat pulp-lehdet. Samalla viihteellisestä lännenkirjallisuudesta tuli
synkempää ja realistisempaa. Kirjojen kieli normalisoitui – vanhan Villin
Lännen tuntua ei haettu enää cowboy-slangista tai paikallisista murteista, vaan
kirjailijoiden käyttämä kieli läheni yleiskieltä. Samalla tyyli yksinkertaistui
ja tuli lähemmäksi kovaksikeitettyjä, hemingwaylaisia ihanteita.
Tapahtui myös monenlaisia rajanylityksiä, kuten todistaa
Jack Schaeferin Etäisten laaksojen mies eli Shane (1949;
elokuvana 1952). Kirja kertoi yhtenä ensimmäisistä normaalin kioskilänkkärin
tarinan: Salaperäinen mies saapuu pikkukaupunkiin, jossa kytee
maanviljelijöiden ja karjankasvattajien välinen sota. Mies ottaa
maanviljelijöiden puolen ja karjankasvattajat palkkaavat ammattitappajan. Tulee
kaksintaistelu, jonka mies voittaa. Hän lähtee pois taakseen katsomatta.
Tärkeitä 1950- ja 1960-lukujen pokkarikirjailijoita olivat
mm. Will Cook, Lewis B. Patten ja Gordon Shirreffs. Louis L’Amour on näistä
kuitenkin ollut suosituin, joskaan ei välttämättä paras.
1960-luvun lopulla länkkärit muuttuivat vielä kertaalleen.
Vakavassa lännenkirjallisuudessa alettiin nähdä parodisia anti-länkkäreitä
(termi on tutkija Leslie Fiedlerin), kuten E.L. Doctorowin esikoisromaani Welcome
to Hard Times (1960; elokuvana 1966) ja James Leo Herlihyn Keskiyön
cowboy (1965; elokuvana 1969). Antilänkkärit ottivat aiempien
populaarilänkkärien kaikki kliseet ja stereotypiat ja liioittelevat niitä ja
tuovat näin esille niiden absurdiuden. Absurdiuden vei äärimmilleen musta
kirjailija Ishmael Reed kirjassaan Yellow Back Radio Broke-Down (1968),
jossa sankari Loop Garoo Kid taistelee Helvetistä karannutta Drag Gibsonia
vastaan.
Lännenmyyttejä purkivat myös monet intiaanikirjailijat,
jotka pääsivät esiin 1960-luvulla. Tunnetuin intiaanikirjailija on ollut N. Scott
Momaday. Intiaanikirjailijat ovat käyttäneet kirjoissaan hyväksi intiaanien
omia myyttejä ja omaa käsitystä lännen valloituksesta. Intiaanikirjailijoista
voi nostaa Momadayn lisäksi esille ainakin James Welchin ja Leslie Marmon
Silkon.
Pokkarilänkkäreissä taas näkyi italialaisten
spagettiwesternien vaikutus. Se näkyi rajuna väkivallan ja seksin
lisääntymisenä. Kirjoissa oli sellaisia sankareita kuin Sabata, Macho
Callahan ja Nimetön Mies, jotka päästävät pihalle muita pahiksia ja välillä
harrastavat seksiä.
Kaikkein kovimmat länkkärit tehtiin kuitenkin muualla kuin
Amerikassa. Englannissa syntyi erityinen koulukunta ja kirjoittajapiiri, joita
sanottiin Piccadilly Cowboysiksi – sen takia, että he eivät olleet käyneet
Piccadilly-aukiota kauempana lännessä. Näihin kirjailijoihin kuuluivat niin
Terry Harknett, George Gilman, Laurence James kuin nykyään arvostettu
rikoskirjailija John Harveykin. [Vieressä kuva Harveyn tunnetuimmasta lännensarjasta, joka Suomessa tunnettiin, varmasti viisaasti, nimellä Hector.]
Myöhemmin 80-luvulla Thomas McGuanen ja Edward Hoaglandin
kaltaiset vakavat kirjailijat kuvasivat Länttä kriittisesti ja turvautumatta
vanhoihin romanttisiin myytteihin. McGuanen panos 70-luvun kriittiseen
lännenelokuvaan on huomattava – hän teki käsikirjoitukset mm. elokuviin Rancho
Deluxe (1974) ja Missouri palaa (1976). 90-luvun kiinnostavista
lännenkirjailijoista voi mainita ainakin Charles Frazierin ja Mark Spraggin,
jotka lähestyvät Länttä ja sen historiaa ja maisemaa vapaana aiempien
vuosikymmenten pakonomaisesta kriittisyydestä.
Populaarin kirjallisuuden puolella 90-luku oli hiljaista
aikaa. Villin Lännen myytit ovat tehneet rynnäkön moniin
valtavirtaromaaneihin, kuten E. Annie Proulxin ja Charles Frazierin kirjoihin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti